Kopior.

Att kineser är experter på att kopiera saker är väl ingen nyhet för någon av oss, skor, kläder, väskor, smink och guu vet allt. Varje gång jag ser någon ny kopia så förundars jag alltid, varför? Varför inte hitta på något eget, varför bara göra kopior?
BMW X5, har en kopia här på gatorna, den är ful. Men det sysn ändå tydligt vem som har stått modell till denna bil. Vet att BMW stridit mot det kinesiska market men tor inte det gått så bra för dem i den tvisten. En annan är väldigt lik Audis A3, det komiska är att de döpt den till A3 oxå. Ok om de nu kopiera en snygg bil, varför då döpa den till samma, det är väl lite för uppenbart el?
Sen är det ju inte det att man är bättre än någon andra för visst är det ganska kul att köpa kopior ibland och de blir väldigt fina presenter (sorry alla där hemma som trott att ni fått äkta saker).
Nu har vi upptäckte en ny kopia, nu är det en kopia på starbucks coffee, vi upptäckte det i Harbin. Gick in på ett fint köpcenter för att uppsöka toaletten och där fanns det ett mysikt fik, taget! Jag försökte få en soyalatte, det har de på alla starebucks (här iaf), försökte med alla teckenspråk jag förmådde  och ändå såg de ut som levade frågetecken. Ja ja, det var bara att lägga ner soyalatten och ta en expresso, det var ju gott det oxå men inte riktigt samma sak. När vi satt där och tittade så gick det upp ett litet ljus, detta är ju inte Starebucks, det är ju en kopia!
Funderade lite innan för bakverken var annorlunda mot Starbucks i Shanghai och det borde ju vara lika dant över hela världen, men men tänkte jag, det kan väl vara olika.
Möbler, inredning, förkläden, skyllten allt var lika.
De är roliga!



Riktiga Starbucks coffee

Kopia Starbucks


Inredning, möbler, förkläden, allt var kopia av Starbucks


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0