Korv stoppning.

Det här med att göra egen korv känns väl så där speciellt, likaså att få in en halv gris el en massa älgkött i köket. Då var det fram med plastpåsarna och assistenten och montera på köttkvarnen, sen var det full rulle.
Här är förutsättningarna för en halv gris el älgkött lite annorlunda, lite mer komplicerat om man säger så. Äger ju inte ens en assistent och inte tillåter frysen några större stycken kött häller, någon ordentlig frysbox tro jag knappt det ens finns i detta land.
Korv här nere är inte det samma som korv hemma, som första gången jag köpte öl korv till helgen, tänkte göra mig till lite, den var söt. Hur många plus poäng lyckades jag knipa där, humm antagligen fick jag minus poäng istället.
Ellen hade hittat en "korv madame" på en kött & grönsaksmarknad inte så långt från henne. Hon hade hittat ett resept på engelsk korv och gjort det, bra blev det för vi fick varsin till middag förra veckan. Hon var dit igen och gjorde yttligare några kg. Minimum för att de ska göra åt en är att man gör p 2 kg.
Mikael nappade på idén på att göra egen korv och var ute på nätet och hittade ett resept på prinskor, neutralt och bra. Frågade om inte Kate & stefan behövde lite korv, så i ons när gästerna lämnat oss så förberedde jag & Kate kryddor och kokade potatis för potatis ska det vara i prinskorv. Vi förberedde oxå kryddor till den engelska korven.
I torsdags morgon tog jag våra kryddor, potatis och åkte till Ellen. På fm så sydde vi lite och drack kaffe och åt god kaka, men efter lunch så åkte vi till marknaden och gjorde så vår korv. Nu hänger det ca 6 kg korv i vårt badrum som skall hänga där en liten stund till sen ska den tryckas ner i frysen, korven skall tydligen hänga till sig ett halft dygn el ett för att släppa lite vatten innan man använder den. Kineserna torka sin korv och tyckte vi var jätte konstiga som skulle äta den  rå, rå och rå, vi tillagar ju den. Men det fattade inte de.
 Ska ringa Kate så hon kan komma ner och hämta sina 3 kg.
Det luktar korv i badrummet om man säger så!

   


Hos slaktaen, kolla in kniven!



   
Hos "korv madamen", det var mormor, mor och två barn som jobbade & bodde i detta hål i väggen. De var från landsbygden för Ellen hade svårt att förstå dem, men så i dec kom de in till Shanghai för att bo och jobba här tills kinesiska nyåret, då åkte de hem och lämnade alla sakerna.



6 kg korv i badrummet, inte alla som har det.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0