Google






Att Kina censurerar internet är ingen nyhet. Under de snart 10 månader jag bott här har youtube, blogspot och facebook varit nedstängt. Google, g-mail, hotmail har kommit och gått med jämna mellanrum. Vi ser till att behålla våra mänskliga rättigheter genom något som kallas "proxy", vilket innebär att vi når internet genom servrar i andra delar av världen. Det kostar en liten slant men är för oss en nödvändighet. Som jag skrivit innan så förvånas jag av kinesernas likgiltiga inställning till denna censur och detta brott mot mänskliga rättigheter. De kineser som jag känner rycker på axlarna och använder de internet sidor som är tillåtna.

 Senaste nytt i debatten om Kinas förtryck mot det fria ordet står google för. De har publiserat en artikel på deras hemsida där de berättar om olagliga intrång på flera google konton. Google skriver  att "konton tillhörande dussintals USA- Kina- och Europabaserade Gmailanvändare som förespråkar mänskliga rättigheter i Kina verkar ha rutinmässigt brutits in i av tredje part". Google funderar nu på att sätta ner foten och stänga ner google.cn. De skriver "dessa attacker och den övervakning som de avslöjat, kombinerat med att  de senaste årens försök att ytterligare begränsa yttrandefrihet på nätet har lett oss till slutsatsen att vi bör se över huruvida vi kan fortsätta att bedriva verksamhet i Kina". Jag tycker att det är BRA att omvärlden reagerar. Kina har många bra och underbara sidor, förtyck, censur och brott mot mänsliga rättigheter är INTE några av dem!

 

 

Läs googles artikel här.

En artikel på svenska om googles artikel hittar du här.





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0