Mutor?

Vad är igentligen en muta?
Julbord el en golfrunda, räknas det som en muta? Helt spontant så skulle jag säga: nej. Men när man börja tänka lite, hur är det då?
Vi är ganska snabba att fördömma mutor, då tänker vi ofta på fattigare länger. Men är vi bättre själva?
Att Kina har mutor är nog ingen större hemlighet, inte för att jag varit i kontakt med några men visst märker man att de existera.
Hörde av ett stort företag som är här nere och ska bygga till sin lokal, det lät inte smidigt alls!
Först är det tillstånd på tillstånd, man kan inte göra som hemma lämna in alla på en gång och så behandlas de på löpande band. Här måste man in med ett, vänta på svar, kankse smeka dem medhårs, så får de ett ja. In med nästa tillstånd o.s.v.
Nu hade de fått: semenstsäcks öppna avgift.
Jag frågade mig vad i hela friden är det? Jo en förtäckt muta, jaha är det så det funka.
Det påstås att det ligger container vis med ost på havets botten utan för Shanghai som skulle sålts på Ikea men för att de ska fåta in det så ville väl någon gubbe ha muta och det är något Ikea inte sysslar med så då bara dumpa de det i stället för att hålla på med dumheter.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0