Shanghai Zoo.

Vi har pratat om det länge, men nu äntligen har det blivit av att vi besökt Shanghai Zoo.
Det var helt klart större än vad jag trott och inte hade jag förväntat mig så många olika ap sorter (apa i pluralis såg lite konstigt ut att skriva, undra om man gör så?)
Tittade på termometern när vi åkte och tänkte, idag blir det skönt, ca 27 grader. Men innan vi lämnat bilen var det över 30 och solen gassade fint inne på zoot.
Det där med helhets planering är inget för kineser. Om man bygget ett Zoo ute i Hongquie och vet att folk kommer i bil dit, då är det lämpligt att besökarna har någonstanns att göra av sin bil under tiden de är inne på Zoot. Alltså krävs det pakringsplatser, jaha.......
Efter en hel del väntade så fick vi till slut en plats på ett TRÅNGT ställe, men jaja det får man väl ta.
Vi börjde med apor på höjden, längden och tvären. De är inte mina favoriter, med röda bakar och ruffsig päls. Vissa av dem hade det väl ok, men långt ifrån alla. Många hade en bur med semetgolv, stackars dem!
Uppfattade det som att en del av parken var lite äldre och en del lite nyare för en del var mycket grönare, renare och snyggare än i den andra delen.
Många djur hade bara smet runt omkring sig och det känndes fel, som tex björnarna. De satt på en semetplatta och tiggde mat. Som tur var så hade de en liten pool (med BRUNT vatten) att svalka sig i, men alla de andra då.
Visst tyckte jag synd om många av djuren men de hade väl ändå lyckats ganska bra med att bygga ett zoo med tanke på att det ligger i stad där 20 miljoner människor trängs.
Man tänker ju olika, inget fel på det. Men när det står skyltar överallt: Pleas love me, but not feed me (älska mig med mata mig inte) så borde väl folk respektera det, elller? Nää nää, tre var enda kines matade djuren och självklart var ju djuren vana vid det så de visst ju precis hur de skulle tigga.
Såg rätt många som bar runt på guldfiskar i en liten plast bunke, funderade på om de var ute och fluftade sina fiskar? Men det visade sig när vi kom till fåglarna att de slängde in dem till fåglarna, så fick de lite extra show när fåglarna började slåss om maten.
Vi såg en massa olika djur, Mikael fotade oxå en MASSA men alla bilder på de olika varrianterna kan jag inte lägga ut. Då förvandlas vår Kina blogg till att bli en djur blogg.
Det var en skön dag i grön natur och lite kul vad det allt att kolla in de olika djuren.
Glömde ju nämta gorilla hanen, han var cool han! Stor och bastant satt han där och tuggade på mat, ingen jag skulle vilja möta i en mörk gränd!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0