Taxi i i Shanghai.


Ellinor åkte taxi och beskrev bra hur det kan vara.

Taxibilarna i Shanghai är av märket Volkswagen santana 2000, men det finns oxå orginal Santana, Santana 3000 & Santana Vista.





Taxametern börjar på 12 RMB och kostar sedan 2,4O RMB/km

Då man pratar avstånd i Shanghai pratar man ofta i taxipris.
Innan bodde jag ca 30 RMB från Down Town. Nu bor jag ca 10 RMB närmre. 

 

 

När man sätter sig i taxin är det en röst som säger:
"Hello passengers, welcome to take my taxi! Please fasten your seatbelt!"
(oftast finns det inget bälte)
Och när man är framme säger en röst :
"Please don't forget your receipt and belongings"



I varje bil har föraren/bilägaren ett kort,
jag brukar roa mig med att jämföra kortet i taxin med föraren.



Idag åkte jag m en riktig idiot.
Han tutade i ett.
Vi var nära att krocka.
"Oooo" skek jag och flög in i sätet framför



Chaufförerna har också med sig te i bilen









Framsätet har ofta en TV på baksidan av nackstödet, den har tryckskärm och man
kan välja vilken reklam man vill titta på. Man kan även trycka av och på ljudet.







Mest av allt gillar jag att åka med chaufförer som har vita handskar på sig.







 
På många platser i staden finns det taxiköer


  
Och en som jobbar som "taxivinkare" såklart




Det finns gula, vita, gröna, blå och röda.
De röda ska man inte ta, de kör omvägar.







Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0