Plastpåsar

Hemma försöker jag använda samma ica plastpåse mer än en gång eller en präcktig tygpåse, likaså här. Här har jag även min dra-mat, ytterst praktiskt!
Men här är det annorlunda, de flesta andra, typ alla bär maten i super dåliga plastpåsar. Köper man två liter yoggi behöver man ha dubbla påsar för annars klara de inte den oehörda tyngden av två lite yoggi.  De är snudd på sämre än våra fruktpåsar vi har hemma. Men nu äntligen är det slut på dessa dåliga påsar!
Den 1 juni infördes avgift på påsarna och de man köper är då av mycket bättre kvalite. Jag hoppas att många anväder sin "dyra" plastpåse mer än en gång. Påsen kostar nämligen hela Y 0.30.
De handlar nog inte som vi, vecko handling eller åtmindstånde mer än vad man behöver just nu. Tro inte de har kylskåp som vi, utan de handlar det de behöver nu och allt de dra hem är i dessa dåliga plastpåsar som bara slängs.
Man ser oxå oehört många som kommer med sin frukost, lunch eller middag i engångsformar i en liten påse. I bland ligger maten direkt i påsen. Och tala inte om alla dessa tee plastmuggar eller plastflaskor som går åt på en dag. Allt tycks vara i engångs format här nere. Man blir rent deppig när man ser och tänker på det.
Men som tur är har de tagit ett steg i rätt riktning och det då med handlepåsarna som gå att använda igen eller varför inte köpa sig en tygpåse som man kan ha i år?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0