AC repratören/installatören

Satt på vår balkong i e.m. och hörde hur det bankade ganska nära mig. Naturligtvis så tittade jag ut över stan och letade efter det som lät och där på grannhuset satt en kille gränsle över ett ac agrigat och fixade. Jag försökte räkna ut på vilken våning han kunde befinna sig på, jag satt på våning 16 och han var högre upp än jag. Räknade fönstrena och kom fram till att han borde vara på våning 20 ungefär.
Jag kunde inte gå in förrens han fixat färdigt och klättrat in. Det såg ut som han hade någon typ av sele, det liknade ett par hängsle. Och jag tro han hade ett rep som förhoppningsvis var fastsatt ordentligt. Men sen såg det ut som han knöt upp repet och slängde in det och sen reste han på sig och stod där på agrigatet ett par minuet och tittade sig runtomkring. 
Även om jag hade haft sele och liner som skulle klarat av flera ton så hade jag alrig krupit ut på den där ac och satt mig. Hur vet man att de där stagen som håller ac även håller för mig? Visst, det var inte den tyngsta kinesen de släppte ut på agrigatet, men ändå. Sen kom nästa tanke, tänk om man kommer och går på gatan och ett sådant där agrigat skule trilla ner, nää fy tusan.
På vårt hus är agrigaten inbyggda, de sitter bakom en dörr på vår balkong. Så de stör en inte, men på de felsta hus så sitter de lite var stans, de är inte snygga.
Och något som är riktigt snyggt och säkert mycket praktiskt är dessa hål i väggarna de måste göra för att dra in kablar från agrigatet. Hålet är säkert dubbelt så stort som kablarna, men inte tätar de hålet i många fall. Nää de låter det vara öppet och luften strömmar fritt in och ut. När det är kalt ute så får de lite extra kyla och nu när det är varmt, då får ac,n jobba lite extra. Jag såg en fin tätning en dag, den bestod av tidningspapper. Det måste vara väldigt effektift.
Men när jag tänker på det så tro jag nästan att de tätade med tidningspapper hemma förr, att när vi renoverade hemma hos mamma och pappa så tro jag att vi fann tidningsapper lite här och var. Så det kanske inte var så konstigt ändå?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0