Mikael på plats i Kina

Den 8:e januari skjutasde Jenny mig till Kastrup för avfärd till Kina. Planerad tripp var Köpenhamn-Munchen-Shanghai (Pudong-Airport), väl framme skulle jag bli upphämtad av mäklaren som ordnat lägenheten i Shanghai och sen skulle vi ordna med inflyttningen i Shanghai-lägenheten. Dagen efter skulle jag bli upphämtad av vår chaufför på firman för transport till Changzhou. 

Ner resan kunde varit smidigare. Det började med att mitt plan till Munchen var inställt och jag fick ombokas till att åka via Peking med SAS istället och den nya flighten var försenad en dryg timme. JAg skickade ett sms till mäklaren som skulle hämta mig på flygplatsen men det sms:et gick inte fram. Det var fullt på business så jag hade ingen möjlighet att uppgradera platsen och fick sitta i ekonomiklass. Den sämsta platsen var reserverad åt mig, i mitten av ett fyrsäte så det blev inte många minuters sömn.  Väl på plats i Peking gick det smidigt och jag hann med planet till Shanghai trots förseningen tidigare. När planet närmade sig Shanghai var det dock för dåligt väder så det gick inte landa på Pudong Airport som det var meningen utan landningen skedde på Honquiao Airport. Det innebar att mäklaren stått och väntat på fel flygplats i över 2 timmar och det tar nästan 2 timmar att köra mellan flygplatserna. När vi skulle gå av planet visade det sig att samtliga plan blivit ombokade från Pudong till Honquiao och ingen kunde köra fram stegbilen och tömma planet utan man fick snällt sitta och vänta i en dryg timme. Väl ute från planet var taxikön ungefär 4000 personer och tog mer än en timme. När jag kom fram till lägenheten klockan 23 på kvällen gick incheckningen bra.
Det dåliga vädret (dimma tjock så man kunde skära i den) gjorde att motorvägen mellan Shanghai och Changzhou var avstängd och chauffören kunde inte åka förrän efter lunchtid så jag försökte få en tågbiljett som inte gick att få tag i så sent. Så jag fick ta en sovmorgon och ta en taxi till Changzhou vid lunchtid istället. Den första taxibilen visade sig ha dålig kylning och började koka men den andra taxibilen kunde ta mig till Changzhou efter många felkörningar och en chaufför som inte kunde ett ord engelska. Vid 3 på eftermiddagen kom jag fram till Fabriken och kunde börja jobba...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0