Jenny i Kina

Nu är jag oxå i Kina!
Resan gick bra, det enda var 30 min försening. Det var en massa kineser på flyget men det var inget mot var det är här!
Mikael tog emot mig på flygplatsen, åkte maglev in till stan. Det är ett magnet tåg som tar 8 min och max en hastighet på 431 km/tim.
Tunnelbana och sen sista biten taxi istället för promenad (vilket var skönt med tanke på all packning).
Vi gav oss ut nästan direkt för att spana läget. På kvällen besökte vi Jin Mao Tower, ett höghus med affärer, kontor och resturang på 56 våningen. En fansastisk utsikt säger de som vet, nu var det dimmigt och regnigt så jag såg inte så mycket. På våning 86 är det en bar, med ännu bättre utsikt eller ännu mer dimma. Man måste spendera minst 120 RMB (= ca 110 sk kr) i baren, annas får man inte vara där. Roland, en jobba kompis till Mikael var med och åt, han skulle åka hem till DK dagen efter. Tydligen slutade tunnelbanan att gå vid 23.00, något vi upptäckte då. Att få tag i en taxi när det regna är = med omöjligt. Så där stod vi tre som fån. Jag jätte trött efter resa och allt. Efte mycket om och men så fick vi reda på att man skulle boka taxi, den stakas linjen var ju totalt ner rignd. Men på 100 försöket kom vi fram och fick en taxi. Vilken bra start jag fick?!
Lördag morgon, Mikael gick och tränade. Han försökte skaka liv i mig kl 10, hade behöft tandpetare för att klara av att hålla ögonen öppna. En tur till Carrefour, shoppade lite.
Allt tar sådan tid här, gå en bit, åka tunnelbana, gå lite till, leta reda på ställen, hitta bland hyllorna bland alla matvaror. Och efter allt så ska man ju ta sig hem, efte en stund med missat taxi resultat blev det tunnelbana - Tungt!
Söndagen bestod av ett Ikea besök, ganska coolt att alla grejor heter på svenska.
Vi var helt slut efter Ikea trippen, stångas med en massa kineser som går i snigelfart eller beter sig konstigt tar på krafterna. Efter ännu lite mer om och men fick vi ännu en taxi och tog oss till Mikaels kompisar i utkanten av stan och fick oss lite fika. Innan vi gav oss hemmåt med alla våra påsar och nya grejor.

Snart ny vecka och nya äventyr.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0