Beijing dag 1.

Efter söndagsen brunch var vi hemma en sväng och packade, sen bar det av till flygplatsen. Skönt att vi slapp ta oss till Pudongs flygplats utan det blev den som ligger inne i stan, Hongqiao flygplats.
Vi (jag & Mikael) hade räknat med att åka senast 17.30 men när man har en far som är motsattsen till blixten så var vi lite sent ute. Och guu vilken trafik det var! Bara att få en taxi var ett progekt, lite har man väl lärt sig av livet här nere så jag haffade en ledig taxi framför ögonen på en annan. Jag såg henne inte ens utan bara hörde henne morra något om att: jag var här först. Visst, visst lilla du men här kommer vi!
Tur i oturen fick vi tag på en rally kalle, det var en sådan där självmords kandidat som jag & Kate bruka kunna hitta. Det var många nära döden upplevelse innan vi nådde flygplatsen men i tid kom vi och det var vi mycket tacksamma för!
Som vanligt när man reser tillsammsn med Mikael är flyget försenat, även denna gång! Där satt vi och häckade och hade tydligen världens långsammaste flight men det märte jag inget av för då sov jag gott.
Taxi till hotellet och då var kl 23.30, sängen nästa!
Vi tog reda på pappa & fasters rums nr, bestämde när vi skulle äta frukost. Men då är ju förutsättningen att de som skall väcka sina medresernärer vakna av den nya inköpta Iphonen som så vackert spelar en liten melodi. Att pappa & faster skulle ha vårt rums nr hade vi inte tänkt på så det blev till att äta frukost i rakert fart innan de plockade undan allt.
Hemskt med sådant uppvaknande & en sådan start på dagen!
Mat fick vi i oss och ut kom vi, regnet hängde i luften men vi klarade oss ända  fram till kvällen och då var vi ändå på väg hem så det gjorde inte så mycket.

Faster hade guide bok & läste högt för oss.

Himelska fridens torg.
Beijings politiska & kulturella centrum- himelska fridens torg.
 minnesstenen över Folkets hjältar.
Den är 35 m hög & restes 1958

Det är det största torget som finns, över 44 ha, där kan man samla drygt 500 000 människor

Bakom oss är: Förbjudna staden
På höger sida står: Länge lever samförståndet mellan folken på jorden
På vänster sida står: Länge lever folkrepupliken Kina.
Det är väldigt viktigt bland kineserna att fotas med denna texten, därför fanns här många fotografer.

Förbjudna satden var inte lätt att ta sig in om man var objuden, två murar skulle man ta sig över el två portar likaså. Mellan portarna är det ett stort torg där man är utlämnad till alla soldaterna som vaktade sataden.

Vi valde bort en engelsktalade guide & tog en elektroniks guide som talade svenska.
Svenskan var väl inte den bästa & att hänga med där hon guidade var inte heller det lättaste men lite fattade man väl.

Vi som inte är hyper kulturella tycket det var väldigt kul att ha ett Förbjudna staden. Men tyckte det blev lite mycket, pampig buggnad, stort torg, bred fin gång till nästa byggnad, pampig byggnad, stort torg.......

Vissa av dessa stora grytor lagades mat men i vissa kokades människor som var dömda till döden.

Vid många ingångar här i Kina står det ett Lejongpar, den till höger är hanen. han har en boll under tassen. Till vänster står honan med en lejongunge under tassen.