Snökaos i Kina

3 cm snö och en massa slask, och staden ligger i kaos, vad har man igentligen kommit?
Mikale fick ingen tågbiljett till måndagen så vi tog oss till tågstationen ännu en gång, nu var det dock måndag f.m. Nu var det ännu mer folk, avspärrningar och poliser. Om vi skulle dra ihop hela Jkpg,s polis styrka skulle de vara färre än vad det vad utanför tågstationen. Den stora biljett försäjlnings kontoret  var stängt av någon konstig anledning, det mindre en liten bit bort var öppet, men reglerades av vakter, många vakter! Vi lyckades ta oss in efter en stunds knuffande och bökande. Där var bara en biljett kassa öppen av 10. Mikael köpte en stå biljett med första tåget till Shangzhou på tis morgon. Han blev oxå intevjuvad av TV, då vi fick reda på att alla tåg norr över av inställda pga snön.
I Changzhou skulle det ligga mycket snö, kanske 30 cm. Motorvägen är avstängd, omöjligt att få en taxi. Och det roligaste av allt: studera hur folk är klädda när det kommer snö blandat regn från den grå himmlen. Vi i våra Gore Tex kläder var torra i 5 timmar, inte ur snygga, men torra. Vi blev iaf ut tittade! Folk tittade på oss och skakade på huvudet. Men de flesta tjejerna trippade på i sina stilett stövlar i snö blasket, många tjejer har täckkappor, det är ju varmt o gott. Jogging skor är det många som hade i går, härligt när vattnet tränger in! Eller tanten som gick på övergångsstället iförd byxor, sockor, badtoflor, kofta och en plastpåse på huvudet. Många av de som cykla och kör moped har regnkäp, några faktiskt regnställ. Och har man inte det, så kan man ju ta ett par taskiga plastpåsar på fötterna och ett paraply i handen. Paraply spröten hamnar perfekt i vår ögon höjd. Glasögonen kändes huck flux som skydds galsögon.
Skulle träffat en tjej idag vid 10.30, men hon kommer inte in till stan pga att inga bussar går och knappt några taxi heller. Nu är det bara lite blött ute. Så jag får väl roa mig på egen hand, plocka upp och tvätta kanske.

Kramar från ett blött Shanghai

Jenny i Kina

Nu är jag oxå i Kina!
Resan gick bra, det enda var 30 min försening. Det var en massa kineser på flyget men det var inget mot var det är här!
Mikael tog emot mig på flygplatsen, åkte maglev in till stan. Det är ett magnet tåg som tar 8 min och max en hastighet på 431 km/tim.
Tunnelbana och sen sista biten taxi istället för promenad (vilket var skönt med tanke på all packning).
Vi gav oss ut nästan direkt för att spana läget. På kvällen besökte vi Jin Mao Tower, ett höghus med affärer, kontor och resturang på 56 våningen. En fansastisk utsikt säger de som vet, nu var det dimmigt och regnigt så jag såg inte så mycket. På våning 86 är det en bar, med ännu bättre utsikt eller ännu mer dimma. Man måste spendera minst 120 RMB (= ca 110 sk kr) i baren, annas får man inte vara där. Roland, en jobba kompis till Mikael var med och åt, han skulle åka hem till DK dagen efter. Tydligen slutade tunnelbanan att gå vid 23.00, något vi upptäckte då. Att få tag i en taxi när det regna är = med omöjligt. Så där stod vi tre som fån. Jag jätte trött efter resa och allt. Efte mycket om och men så fick vi reda på att man skulle boka taxi, den stakas linjen var ju totalt ner rignd. Men på 100 försöket kom vi fram och fick en taxi. Vilken bra start jag fick?!
Lördag morgon, Mikael gick och tränade. Han försökte skaka liv i mig kl 10, hade behöft tandpetare för att klara av att hålla ögonen öppna. En tur till Carrefour, shoppade lite.
Allt tar sådan tid här, gå en bit, åka tunnelbana, gå lite till, leta reda på ställen, hitta bland hyllorna bland alla matvaror. Och efter allt så ska man ju ta sig hem, efte en stund med missat taxi resultat blev det tunnelbana - Tungt!
Söndagen bestod av ett Ikea besök, ganska coolt att alla grejor heter på svenska.
Vi var helt slut efter Ikea trippen, stångas med en massa kineser som går i snigelfart eller beter sig konstigt tar på krafterna. Efter ännu lite mer om och men fick vi ännu en taxi och tog oss till Mikaels kompisar i utkanten av stan och fick oss lite fika. Innan vi gav oss hemmåt med alla våra påsar och nya grejor.

Snart ny vecka och nya äventyr.

Flyttat ur lägenheten

Vad skulle man göra utan sina nära och kära när man ska flytta? Jaa antagligen skulle det vara ännu jobbigare än vad det redan var.
Började i Siggebo i det gamla flickrummet med att tapsera, naturligtvis var det mamma Astrid som förde komandot och jag försökte asistera. Det blev toppen bra! Med nya tapeter kunde jag börja köra lite grejor som jag visste att jag skulle förvara där.
Sön e.m. den 13 hade jag födelsekalas fika, och efter det kom stora stöten. Det var packning och ut rensning på hög nivå. Vi har nu bidragit med att klä öst eruropas befolkning, det blev mer än en sopsäck med kläder.
Ett STORT tack till Kalle T som bidrog med plast backar till flytten! Jag hade inte lust att lägga alla våra saker i wellpapp katonger som ska stå i två år. Så det blev toppen med dessa backar!
Som tur var kom mamma och hjälpte till att packa medans jag bar lådor, stuvade, rensadeoch körde lådor.
Har burit vart enda låda själv, lätta som tunga. Har inte behöft besöka gymmet den senaste veckan! Men att bära möbler gick ju inte själv. Men med hjälp av pappa, storebror, Mikaels bröder och föräldrar gick det på ett par timmar. Så när det blivit ons kväll den 16 jan sov jag i min säng i Siggebo. Att det var kartonger i hela hallen och i fin rummet gjorde inget just då, allt var iaf flyttat. Att det tog två dagar att gå igenom katonger, försöka hitta plats åt allt i rummet var en annan femma. Jag som tyckte att jag packat väl, märkt upp alla kartonger super väl och ändå blev det endel kartonger som blev blandad kompott på. Nu är allt klart iaf!
 Svärföräldrarna gjorde en jätte insats med att städa hela lgh, det var kliniskt rent efteråt! Tack!
Nu består det "bara" att räkna ut vad man ska ta med sig, helst ska det inte väga orimligt mycket, men det vet man ju aldrig förrens efteråt.

Tack till alla som hjälpt mig medans Mikael knegat på i Kina.

Mikael på plats i Kina

Den 8:e januari skjutasde Jenny mig till Kastrup för avfärd till Kina. Planerad tripp var Köpenhamn-Munchen-Shanghai (Pudong-Airport), väl framme skulle jag bli upphämtad av mäklaren som ordnat lägenheten i Shanghai och sen skulle vi ordna med inflyttningen i Shanghai-lägenheten. Dagen efter skulle jag bli upphämtad av vår chaufför på firman för transport till Changzhou.

Ner resan kunde varit smidigare. Det började med att mitt plan till Munchen var inställt och jag fick ombokas till att åka via Peking med SAS istället och den nya flighten var försenad en dryg timme. JAg skickade ett sms till mäklaren som skulle hämta mig på flygplatsen men det sms:et gick inte fram. Det var fullt på business så jag hade ingen möjlighet att uppgradera platsen och fick sitta i ekonomiklass. Den sämsta platsen var reserverad åt mig, i mitten av ett fyrsäte så det blev inte många minuters sömn.  Väl på plats i Peking gick det smidigt och jag hann med planet till Shanghai trots förseningen tidigare. När planet närmade sig Shanghai var det dock för dåligt väder så det gick inte landa på Pudong Airport som det var meningen utan landningen skedde på Honquiao Airport. Det innebar att mäklaren stått och väntat på fel flygplats i över 2 timmar och det tar nästan 2 timmar att köra mellan flygplatserna. När vi skulle gå av planet visade det sig att samtliga plan blivit ombokade från Pudong till Honquiao och ingen kunde köra fram stegbilen och tömma planet utan man fick snällt sitta och vänta i en dryg timme. Väl ute från planet var taxikön ungefär 4000 personer och tog mer än en timme. När jag kom fram till lägenheten klockan 23 på kvällen gick incheckningen bra.
Det dåliga vädret (dimma tjock så man kunde skära i den) gjorde att motorvägen mellan Shanghai och Changzhou var avstängd och chauffören kunde inte åka förrän efter lunchtid så jag försökte få en tågbiljett som inte gick att få tag i så sent. Så jag fick ta en sovmorgon och ta en taxi till Changzhou vid lunchtid istället. Den första taxibilen visade sig ha dålig kylning och började koka men den andra taxibilen kunde ta mig till Changzhou efter många felkörningar och en chaufför som inte kunde ett ord engelska. Vid 3 på eftermiddagen kom jag fram till Fabriken och kunde börja jobba...

Jenny och Mikael vid 12-slaget på Nyårsfesten

Nyår i Andersotrp hos Niklas

Nyår i Anderstorp

412132-2

Välkommen till vår nya blogg om livet i Kina.

Här kommer vi att skriva och lägga upp bilder om livet i Kina när vi flyttar dit.