Harbin nästa!


Jag har önskat mig en resa till Harbin sedan förra året och nu när jag fyllde år så fick jag en. Vi åker till Harbin på tis den 16 feb och tillbaka på fre.
Många åker över en helg men vi ska ju inte åka någon annan stans nu under nyåret så då passade det bra att åka dit upp istället för att fara dit över en helg.
Harbin ligger inte allför långt från Ryska gränsen så staden skall tydligen vara ganska ryskinspererad. Det påstods att folket pratade ryska men de som varit där hörde bara kinesiska, vi får undersöka ämnet.
Det bruka vara kallt i Harbin, inte alls ovanligt att det ligger runt - 30 grader. Ett bra tag nu så har det bara varit kring - 5 till -10 grader och det kankse man ska vara glad över. Ska kolla över underställen vi har och kankse införstaffa oss något varmt och skönt i helgen.
Som tur är så har vi bra kläder och fötterna få ha vandrakengorna, men om man fryser någonstans så är det nog om fötterna.
Vi har bokat in oss på Hotellet: Holliday Inn, hoppas att det är vettigt och framför allt varmt. Fått tipps från folk som varit där var: välj ett bra hotell så ni slipper frysa.
Det ska bli toppen att komma iväg lite och se lite annat av Kina än bara denna storstad!
Vad är då Harbin?
Harbin är en stad i norra Kina och har en av världens största isskulptur festival. De bygger tydligen upp massor av isskulpturer i stan och på kvällen är skulpturerna ljussatta.
Det finns ett zoo där oxå där man kan mata djuren, slänga in en levadet hare till Tigrarna så får man se hur tigern ta dö på haren. Väldigt populärt bland kineser, men jag tro nästan vi hoppas det. Vet ganska väl hur naturens lagar fungera.



Bild från Harbin.


Kommentarer
Postat av: mamma A

Ni kommer gå runt och bara gapa, Jättetjusigt !!!!!!!!!!!

2010-02-12 @ 09:56:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0