Visum

Visum.
Sitter nu på i Changzhou i Lesjöfors konferans rum och skriver dessa raderna.
Härom helgen då Anna & Robert, Kate & Stefan var hemma hos oss började Robert berätta om komiska sitvationer de råkat ut för här i Kina, bla om deras visum.
Jag & Mikael tittade på varandra och insåg att jag hade inte många dagar kvar på mitt visum. De andra började skoja med mig att Hongkong är ett trevligt ställe att besöka.
Det tro jag säkert men inte bara för att komma ur landet och sedan in igen, en massa pengar konster det ju oxå att flyga fram och tillbaka.
En tjej på kontoret kollade upp det hela och de kunde fixa yttligare 30 dagars visum för mig, då klara jag mig tills jag åker hem till sverige över jul.
Därför var jag tyungen att åka med till Changzhou idag.
Tack vara att vi kom iväg som vi gjorde, kl 06.35, tog det bara lite över två timmar att ta sig hit. Då sov jag 1 timme av dessa, skönt.
Sen åkte jag och sekreteraren iväg till pass polisen och ansökte om yttligare 30 dagars visum. Det var en hel bunt med papper som hon lämnade in, foto på mig,
kopia av Mikaels pass och att de behövde ha mitt pass i minst fem dagar för att göra detta.
Där låg höga vis med pass och papper i olika backar. Det jobbade minst fem peroner i fina uniformer på detta kontor som tydligen enbart ägnade sig åt visum, herre gu.
Efter att ha varit hos passpolisen var vi tvugna att åka till banken och betala för det oxå, där var det bara 17 personer före oss i kön. Det tog sin lill tid men under
tiden så underhöll vi de andra väntade människorna, bara genom att var där. De tittade och tittade på mig som om jag hade varit ett ufo, men men, man vänjer sig.
Väl framme hos expediten gick det ganska fort, jag räknade stämplarna hon hade framför sig, sex olika och tre stämpeldynor. Det var inte bara att räcka över räkningen och pengarna,
hon var tyungen att stämpla både en och två gånger på varje papper innan allt var färdigt.
Har nu skrivit några blogg inlägg och hoppas på att jag kan använda en annan dator här på kontoret så jag kan kolla min mail inann vi sätter oss i bilen och ska ta oss till Shanghai.
Mikael och två av hans kollegor ska flyga till Beiging ikväll, leverantörs besök. Går allt bra där uppe så kommer han hem på tor kväll annars så kommer han på fredag.
Lagom kul att spendera en dag på att åka fram och tillbaka till Changzhou för att få 30 dagars visum till när man kunde suttit hemma och pysslat med mina pärlor. Men så är
 det i detta smidiga land där papper och stämplar är blad det viktigaste de vet.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0