Kroppkakor.

I lördags var stora kroppkaks göra dagen!
Vi kom till Stefan & Kate tillsammans med Håkan, Annelie & Jerry kl 17. Då hade Kate redan skalat 25 kg potatis och skurit ca 4 kg fläsk.
Det var mycket lyxigt att skippa den biten men jag hoppas att vi kommer att koka kroppkakor fler gånger och då får vi se till och hjälpa till med det tråkiga bitarna oxå.
Ska tilläggas att vi "bara" åt upp hälften, 32 st.
Mikael avlöste Stefan från att krama ur vattnet ur potatisen, sen blandade proffset smeten. Så var det dags att platta, fylla och trycka ihop bollarna. Innan de hamnade i grytan inspekterade Kate dem, ingen luft får finns kvar i dem, då spricker de. Jag fick godkänt på alla mina "bollar".
Efter att de kokat i 1 timme avnjöt vi dem tillsammans med lingon, grädde och smör. Kvällen till äran fick i oxå morötter och knäckebröd.
Till detta drack vi öl och snapps.
Mätta och läckra (kännde mig som en stoppad korv) intog vi balkongen där vi fyllde på yttligare men då var det i flytande form.
Tack för en toppen kväll!
Hoppa det sker igen!




Proffsen!

 
Rivning av potatis när maskinen inte ville vara med längre, Kate blanda smeten.



Plattning, fyllning och rullande.
Håkan gjorde tennisbollar & jag gjorde stora golfbollar.

 



1 timme låg de här och gottade de sig, innan i åt upp dem!





    

Stort tack för en toppen kroppskaks kväll!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0