HongKong

Att vi hade det bra i HongKong är det nog ingen som tar fel på.
Här i Shanghai har vi inte haft något strålande väder precis, någon enstaka dag då och då med sol annars har det varit grått och dystert, regnat och varit allmänt segt i månader. Fatta inte var våren tagit vägen?
I HongKong var det ca 25 grade varmt, sol från blå himmel, ingen som harklade och spottade, rent och snyggt, folk stod i kön- inte trängde sig och en massa annat, bara det att Mikael inte jobbade var ju ur skönt!
Två av mina favorit affärer fanns i vart och vart annat gathörn (Esprite & Body Shop) lite jobbigt läge för plånboken men nu är sommar out fiten klar. Behöver att par vita jenas oxå men det får bli ett annat progekt.
Johanna:
Nu förstår jag dig från i julas, du provade säkert 15 par byxor när vi var i V-mo och inga passade. Jag tyckte att det borde väl ändå inte vara så förbaskat svårt att hitta ett par svarta byxor som satt vettigt och var tillräckligt långa men nu fattar jag dig!
Provade minst 10 par vita jeans medans Reneé satt på en pall och väntade och dömde ut ena paret efter det andra. Visst har jag inte världens minska rumpa men så jäkla stor är den väl åndå inte, el? Benen är tydligen alldels för långa, iaf dessa byxor.
Blir det inga här nere så får det väl bli ett par hemma till sommaren.
HongKong tillhör Kina sedan 1997 då England lämnade tillbaka det till Kina efter att ha varit engels kolloni i många år.
Jag trodde att HongKong varit ett financiall center sedan andra världskriget, men så var det visst inte. Det började visst inte blomstra förrens på 80-talet.
Många trodde att det skulle dala drastiskt -97 då Kina tog över HongKong som tex, banken HSBC. Det är HongKongs största bank och finns bla oxå här i Shanghai. Deras byggnad är inte den snyggaste på HongKong ön, den byggdes lite provosoriskt för att kunna plockas ner efter -97. Det hade de inte alls behöft bry sig om, banken och allt annat blomstra som aldrig förr.
HongKong tillhör som sagt Kina men för att ta sig in till Kina efter att ha varit i HongKong måste man fylla i alla tänkbara papper som man måste göra när man varit ute ur landet.
Så det tillhör Kina men ändå inte, riktigt hur det funka har jag inte fått riktigt kläm på, men, det kanske inte spelar så stro roll?

Tack Reneé & Urban för en toppen helg och vi hoppas på att få komma och våldgästa er någon mer gång innan ni hinner flytta därifrån el vi flytta.
Hoppas oxå på att få lite besök här i Shanghai snart!


Reneé & jag i HongKong


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0