Sandstorm.

Förra helgen var det sandstorm utanför Beijing och den sanden lyckades ta sig ända hit ner till Shanghai.
Vi var inte här utan i HongKong och där pratade de inte om något annat än den dåliga luften.
I Shangahai hade allt sett dammigt och smutsigt ut, men det var inte förrens dagen efter, i söndags som folket fick reda på vad som stod på.
Stefan & Carola gjorde en mindre smart bravad i lördags, de bor i ett mysigt område i utkanten av Shanghai och har gräsmatta och garaguppfart som en vanlig Svennson hemma. Det var vår i luften och de hade haft både dörrar och fönster öppna och märte inte sitt misstag förrens dagen efter då det var stor städning som stod på schemat. Det hade varit sand överallt! Denna finkorniga röda sand, fy tusingen!
I HongKong var den dåliga luften i vart enda tidning och på nyheterna på TV.
Jag har naturligtvis glömt bort enheten som luftföroreningarna mäts i, så jag försökte hitta något vettigt på hälsoinstitutets hemsida men där flackade jag mest runt utan att hitta det jag var ute efter.
I HongKong var enheten 500, det innebär mycket dålig luft. Håll er inne!
När det är låg nivå ligger det runt 75-100.
Hur de mäter detta har jag funderat på, undra om det är partiklar/ m3 el deceliter el vilken måttenhet det nu kan vara.
Jag och Reneé var ute i den dåliga luften och gjorde stan iaf, vi märkte inte så stor skillnad så när vi sa det till Mariell tittade hon på oss och sa: Ni har varit i Kinas dåliga luft för länge om ni inte märker det!
Jaha, så är det kanske?
Skulle vara intresant och veta hur luften är tex i Stockholm enligt denna skala, få nog surfa vidare och se om jag hitta något.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0