Visdomstanden är ute.

Ja då var den äntligen ute då, den där sambla visdomstanden som har krånglat ett par veckor nu.
Efter att jag ätit antibiotika (en dunder kur på två dagar) och sköljt med bakteriedödande vätska med hjälp av en
spruta så har det ändå varit ok. Men man har kännt av den hela tiden. Det har tryckt och haft sig och så har jag haft en massa ont i huvudet, om det kommer från tanden el inte vet man ju inte, men det kan ju vara så.
Jag fullkommligt avskyr att gå till tandläkaren! Ligger där i stolen spännd som en filosträng och magen den varker och svetten lackar, men jag är inte särsklit nervös innan utan det är just när man är där.
Var där kl 10.30, fick först ett gäng med piller, tro det var antibiotika, lite smärtstillande och något lugnade. Sen visade fabro tandläkare på min rönkenbild hur det såg ut och förklarade att denna högra tanden inte skulle vara några större problem att dra ut men att den vänsta när/ om den ska ut kan vara mer koplicerad pga att det finns två nerver som går under tandrötterna och den ena nerven låg på visdomstandens rötter.
Då kan kännslen försvinna i tungan, hakan och kinden i någon vecka, månad el kankse inte komma tillbaka alls hel och hållet. Herre guu och det sitter du och berätta nu innan denna tanden ska ut, knappast nödvändigt enligt min mening. Men nu var det ju inte den vänstra som skulle dras ut, utan den högra.
Väntade en stund och sedan var det dags för sprutan, nästan det värsta av allt. Yttligare väntan i 20 min och SEN, sen var det dags.
Fick ta på mig en rock, ljusblå, liknade dr själv (snudd på lite överambisköst enligt min mening, men det var säkert bra för något). Han kollade så bedövningen hade tagit och det var på två ställe som det inte hade gjort det och guu så ont det gjorde. Men efter yttligare några minuter så kände jag mig lagom slö och kände verkligen ingenting. Men för den skull var det knappast bekvämt. Jobbigaste var att gapa hela tiden, fick så himla ont i käkarna. Men rätt som det var så säger han att nu är det över, ska bara lägga i lite kalk i hålet så det läker fortare och sy ihop det.
Då andades jag ut!
Han visade i speglen hur det såg ut nu efteråt, han kunde knappast haft högsta betyg i syslöjd iaf. Ingen snygg ihopsyning enligt min mening men det kankse inte behövs långt där inne i truten.
I det stora hålet som nu blivit så hade de stoppat i en brun "kudde", det var tydligen några medeciner av något slag och den där "kudden" skulle kroppen ta om hand av sig själv. Någon sorts förmultning, känns lagom frecht att ha det i käften.
Innan jag gick så berättade han att man antagligen kommer att svullna upp, kankse bli lite blå/grön på kinden/hakan men att det var fullt normalt. Han frågade om jag kände något, men jag var ju helt "död" i truten. Då log han och sa: imorgon då, då kommer du att känna det. Jaja då är den ju ute iaf.
Fick även med mig hem ett gäng piller och sen var det BARA till att betala, fyy tusingen det var en DYR tand!
Ska tillbaka nästa torsdag, då ska de kolla så det inte är alltför inflamerat och ta bort stygnen.
Jag har dragit ut båda där uppe, akut. Men inte kom jag ihåg att de sydde då el att jag fick med mig några piller hem. Det kan ju vara skillnad för att det är nere? Tro jag ska ta mig ett sncka med Ingrid om ämnet, hon är tandläkare i grunden. Funderade även på när jag låg där med vid öppen mun, hur de igentligen gör när de dra ut en tand. Den måste ju ändå sitta ganska hårt för annars skulle de ju trilla ut och det har man ju aldrig hört
talas om precis.
Sitter nu på balkongen så jag får väl gå in och koppla upp mig mot nätet så jag kan lägga ut de här raderna och ta hand om vår frys.
Jag försökte sova lite när jag kom hem, men det lyckades jag inte med men det var ganska skönt att bara ligga där en stund. Efter det var jag inte
sugen på någon intiligens krävande insats så jag började med att frosta ur frysen. Ett behov som funnits en tid, skulle tro att isen smält nu så det få bli till att torka ur den och stoppa in sina grejor.   


Kommentarer
Postat av: Släggan

UTMANAD!!! Kolla min blogg!!

2009-10-15 @ 18:21:28
URL: http://sledgemeister.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0