Tess Johanson

I tisdags var det swedladies lunch + föreläsning av Tess Johnson.
Tess är en berömd författare som skrivit många böcker om Shanghai, dess befolkning, hur det var förr och allt möjligt.
Hon kom hit till Shanghai 1981 och har sedan dess bott här. Hon berättade lite om hur stor skillnade det var då mot nu, tänk att få ha sett allt som ändrat sig så, förhoppningsvis till det bättre men vissa saker var nog bättre förr. Som tex att det inte var NÅGRA problem med att pakera bilen vart man ville, nu är det totalt kört att bli av med den, sa hon med glimten i ögat.
Det är bara att konstatera att jag är fördålig på eng för att hänga med på en engelsk föreläsning. Visst jag tar väl mig fram hjälpligt men att lyssna på en marikansk dam som prata i speed fart och använder både det ena och det andra konstiga ordet, då är det lätt att man sväva ut i någon annan oformlig tanke.
Det visade sig oxå när jag såg hennes böcker att jag har ju en av hennes böcker, jag hade inte fattat att hon var hon. Det var en av hennes två "walking books". En bok med olika vandringsturer och på "vägen ser ni det här, därför att......" väldigt uppskattade böcker, kankse borde utnytja min oxå snart, hummmm...
God lunch fick vi och jag fick sitta bredvid huvudpersonen, tala om heder.
En trevlig dag och något lärde jag mig nog under föreläsningen, hoppas jag. 


Tess Johnson


Många var vi som lyssnade på Tess, detta är bara halva styrkan.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0