JA

Alla här i asien har nog stött på problemet med ordet ja, även alla de där hemma som någon gång jobbat med någon med annan kultur än den vi är uppvuxna i. Därför lånar jag Sara.L inlägg om ordet ja.


Tänk att det lilla order "JA" kan betyda så olika saker.


När en asiat svarar med ordet "JA" kan det betyda
JA jag kommer att göra mitt bästa enligt hur jag har förstått frågan
JA jag kommer att försöka och jag kommer att arbeta väldigt hårt för att lösa problemet
JA jag kommer att göra mitt bästa enligt mina förutsättnignar


När en västerlänning svarar "JA" betyder det alltid
JA jag har förstått
JA jag har gått med på att lösa uppgiften enligt instruktioner
JA jag har ansvar för att det jag åtagit mig blir genomfört och är ansvarig för resultatet
JA jag förstår att det är mitt ansvar att: genomföra det jag åtagit mig att göra, identiefiera problem, lösa eventuella mindre problem, ge feedback och söka hjälp vid större problem och leverera enligt överenskommet


Ser du vilka problem det lilla ordet "JA" kan leda till?!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0