Nyårsmiddag med Lesjöfors Kina

Direkt efter Ikea besöket satte vi oss i bilen och åkte till Changzhou (inte vad man var sugen på just då, men men...) Jag fick mig en tupplur i bilen så jag ska inte klaga.
Turbo omklädning till något bättre än shoppingkläderna och så taxi till resturangen.
Tillställningen varade i 2.5 timme, då var de flesta tillräckligt runda under fötterna, vissta hade väldiga problem att ta sig därifrån själva.
Vi satt runt runda bord med en snurrbrick i mitten där maten stäldes fram och så fick man ta av vad man ville. Under tiden vi åt så hade de "lucky dry" = lotteri. Alla fick ett nummer och drog de deras nr så vann de olika summor med pengar. I vanliga fall så är det presenter men detta året så var det kontanter.
Denna middagen är den viktigaste för kineserna, men i våra ögon mätt så var det inget direkt party eller fästligt över det hela.
Förutom att de fick mat och hade lotteri så var nog det viktigaste att försöka få någon annan onykter av det dåliga rödvinet som bjöds på. De tyckte det var super kul om någon började bli lite för full och gick stebhårt in för att få VD,n och Mikael fulla.
Jag kände mig mest som ett utställningsobjekt, de tittade och fnissade åt mig så jag gladde nog en och en annan. Det var några lite senare under middagen som vågade skåla med mig och så skrattade de gott.
Efter middagen var det några från kontoret och vi som åkte till ett KTV ställe, där hyr man ett enskillt rum och sjunger karioke. Si så där kul men kineserna tycker det är bland det roligaste man kan göra så det var ju kul att få ha sett även detta. De som inte sjöng spelade ett tärningspel som var ganska kul, men även där gick det ut på att dricka. Den som förlorade en omgång fick ta sig en klunk öl.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0