Stora tvätt dagen

Stora tvätt dagen, ja så blir det när man är ute tre tjejer och shoppar lapptyger som sedan ska sy qviltar av.
Så här var det:
Måndag, fixade mackor, yoggi, bananer och vatten så Mikael skulle ha lite färdkost. Tro inte han får med sig allt om inte han har någon som hjälper och påminner honom på måndags morgonen, det är liksom inte hans tid på dygnet. Han gav sig iväg, jag fixade iordning, körde ett race med moppen, gjorde semlor och försökte fixa till mig själv oxå, det gick väl sådär.
Sen kl 10.30 kom Reneé och Ellen på semle fika. Ellen är från Singapore så jag tyckte det passade att bjuda på något svenska som semlor, vet inte rikigt vad hon tyckte, tro iaf att hon tyckte det var lite gott och kul att se vad det var för vi har pratat om dessa semlor.
Sen gav vi oss av till den "lilla" tygmarkanden. Det finns tre tygmarknader som jag vet om här i stan, den "stora"  där alla västerlänningar är och där det är mer eller mindre kaos varje helg då alla männen är lediga och har tid att åka dit och prova, den lilla som ligger nära den gamla som är riven och så en gardinmarknad som jag aldrig varit på.
Den "stora" kan man ta tunnelbanan till, det tycker jag är bra så man slipper vara beroende av taxi varje gång man ska ta sig dit, de är hyfsat bra på eng, jaja man kan göra sig förstådd åtmindstånde men där är oxå massor av folk så efter en stund där så längtar men hem!
Den lilla ligger en bit från det berömda Yuan Garden och dit åker man taxi om man inte vill gå och det vill inte jag för det tar säkert 1.5 timme eller så. De är inte alls lika bra på eng, men det är lungt och skönt. Igår seplande det ingen roll om säljaren inte kunde eng för då var ju Ellen med och hon prata kinesiska, mycket smidigt!
Hon visade oss både det ena och det andra stället som hade bra tyger för lapptäcke, vi började hos en tjej. Hon var så medveten om att hon hade tyger som passade sig till qvilting så hon hade oxå lärt sig att ta betalt, det gillade ju inte vi. Men vi shoppade lite där men de riktigt fynden gjorde vi lite längre in i lokalen. Jätte mysiga människor med fina tyger, där var det roligare att handla, priserna passade en smålänning som mig.
Vi ska träffas på ons och sy en påsk bonad så innan dess ska all tygerna tvättas, något jag åtog mig att göra. Vi hade ändå en hel del i tvättkorgen så då kunde jag slå ihop det. Men det blev många högar tvätt! Tvättmaskinen fick jobba hårt i måndags kväll och den har nästan gått hela dagen idag oxå. Men efter tvätt kommer strykningen, inte alls lika kul. Så det känns som stora tvätt och stryk dagen idag.


Kommentarer
Postat av: mamma A

Jag brukar stryka tygerna direkt när dom kommer ur tvättmaskinen,då blir det inga hårda veck.

2009-02-17 @ 10:18:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0