Fet tisdag

Fet tisdag firade swdeladies hos Runette, semlorna såg jätte fina ut men som vanligt hade jag med mig en egen semla på den sista skvätten grädde jag hade med mig från Sverige. Det var en trevlig fm och efter fikat var avslutat så visade jag lite på den blivade väsk kursen, jag hade gjort en fin beskrivning som jag inte lyckats skriva ut än, men det kommer säkert. Med på väskintroduktionen var även Ellen. Då vi pratade vi om fet tisdag och att England i dag har en pannkaksdag.
Varför har vi då fet tisdag? Vi har pratat om det där innan, har försökt att beskriva varför vi i Sverige äter semlor för Ellen,  och det var ju för att de på den tiden behövde mer energi och något med påsken men det var ju något mer. Runette kom med det idag. Det är ju fasta till påsk , 40 dagar från fet tisdag till påsk och under den får man inte heller äta ägg. Men nu är det vår och hönorna börjar åter producera ägg men de fick de spara på tills påsk. Därav ägg ätandet under påsk. Så lågiskt och så kul att få höra något nytt eller åtmindstånde frecha upp minnet en aning.
I england har de då pannkaksdagen idag, de äter pannkakor med någon sorts citron sylt och någonting mer men det har jag glömt av nu. Fram till påsk ska man avstå från något man gillar, choklad, kaffe, öl eller vad det nu är som ligger nära hjärtat. Så efter träningen ikväll så kankse man ska ta sig en pannkaka och tänka på engelsmännen.
Fast jag tro jag hoppar över både fastan och att avstå från något, har nog varken viljan eller karaktären för det.

Kommentarer
Postat av: mamma A

Det där med fastan är personligt hur man tycker,När jag jobbade var det en av prästerna som tyckte:Det ska inte vara kött o potatis utan soppa,en annan ville avstå från något o åt ingen efterrätt.

2009-02-24 @ 21:49:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0