Språket

Det kinesiska språker är uppbyggt av fyra tonarter: Beroende på hur man betonar tex ett a, så blir det fyra helt olika ord. Det är inte heller alls säkert att en shanghailes kan prata med en som bor i Beijing.
Jag hör knappast skillnad när det är någon som berättar det för mig och tydligt betonar hög till lågt, lågt till högt, ljämn ton eller lågt till hög och avsluta på lågt.
Betonar man ett ord fel så blir det en helt annan mening än vad det var tänkt, så det kan ju bli väldigt fel eller så fatta de inte alls.
Jag har inte gjort några stora ansträgningar att lära mig detta språk, dumt kanske men har man problem med svenskan och engelskan så vet i tusan om man ska blanda in ett sådant här svårt språk. Det hade varit bra att kunna men vägen dit.............
En kompis berättade en rolig historia om hur det kan bli om man betonar ett ord fel:
Hon läste kinesiska förut och pluggade då med en västerländs kille som bodde med sin kinesiska tjej. Han försökte pratisera sin nya kinesiska med henne.
En morgon då hon skulle gå till jobbet skulle han vara snäll och säga:
Glöm inte din väska.
Men istället blev det:
Glöm inte din förhud

Tro inte det är ett språk för mig.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0