Cyklar & moperde

Trafiken liknar mest ett KAOS! Vad grön gubbe, rött eller hänsyn betyder verka inte många veta vad det betyder här nere i Shanghai. Att gå över ett övergångsställe när man har grön gubbe betyder absolut inte att man går säkert! Svänga höger får man göra i alla lägen och att cyklar och mopeder oxå borde lyda under samma regler som bilarna ha vet inte många.
Men när  man går på trottoarerna (när möjligheten finns vill säga) kan man känna sig någorlunda trygg, då kan man ju studera allt och alla. 
Som deras transporter av godds, att tex transpotera bräder, gasflaskor, brödkatronger eller stora lass med frukt tro jag inte många hade gett sig på att göra hemma. Men här verka de inte se problemen med att frakta plankor på en moped, även att lasten stack ut flera meter på vadera hållen. Tyvärr kunde jag inte se när han skulle svänga, det hade varit intresant.
På väg ner till affären tidigare idag så såg jag en rolig syn där jag snällt gick på trottoaren. Förbi mig cyklade en kille, ciggaretten i munjipan, "bygghjälmen" på knoppen ( det såg ut att vara av den högkvalitativa varrianten för Y8) i handen höll han en liten hink med röd fäg i, penslen lutade mot hink kanten. Undra hur längde det tog innan penslen hade trillat ner i fägen och simmade runt? Vem skulle ens komma på tanken hemma att cykla omkring med en spann med färg i, det var ingen färgburk med grep och lock på, utan en vanlig liten plast hink.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0