Vi tänker på olika sätt

Vi (västerlänningar) tänker inte på samma sätt som en kines (generellt sett).
Jag tyckte Mikael ofta var orättvis när han kom hem från Kina och berättade om hur de bettet sig i olika frågor, men nu förstår jag honom!
Studerade städerskorna en dag när de var inne i vår lägenhet och skulle städa, inte försvinner dammet från TV-bänken bara för att man går förbi med dammtrasan. När jag dammar själv så behöver man ta dammtrasan på bänken, lyfta på saker, torka under.
Inte blir heltäckningsmattan dammsugen bara för att dammsugan är indragen i lägenheten, man måste ju använda den oxå.
När de städar toaletten förstår jag att de har dörren öppen, men när man använder toastolen stänger man järna dörren och där bakom ligger det en massa mindre trevliga saker, ojdå ska man städa bakom dörren oxå?!
Jag frågade i repan var det var för fel på hissarna för det var repratörer i helgen och fixade med dem.
-Jaa du, sa han. De fixade lite med dem.
-Men huset är väl inte gammalt?  frågade jag.
 -Nää, 1.5 år, så har det bott människor i det i 6 månader.
-Och hissarna är redan slitna?
-Ja, de tycker det är bättre att komma hit och göra det snabbt och kunna åka igen, och därför måste komma hit tre ggr till för att göra om jobbet istället för att göra det ordentligt första ggr.
Man blir ju matt när man hör det.
Eller som bassängen i källaren, de stänger bassängen kl 20.30 och gymmet 21.00, helt ok. Men innan kl 20.00 täcker de över bassängen för att vid kl 20.30 kunna gå hem. Men hur gör de om ma vill simma mellan 20.00 och 20.30? Det är väl ett tänkbart senarium.
Inte stänger Ica 20.45 istället för 21.00 som det står på info tavlan för att de vill gå hem kl 21.00.
Jag och Robban letade upp den lilla tygmarknaden, vi kom dit vid 18.02, de stod att det var öppet till 18.30. Perfekt sa vi, då kan vi titta in stället, trodde vi. Alla butikerna var stända, så satt det en vakt och några till innanför dörren och väntade på att klockan skulle bli 18.30. Tänk om man skulle hämtat sina kläder en dag som denna, då hade man blivit irriterad!
De är rätt skickliga på att tränga sig före i en kö oxå, hemma ställer man sig snällt och vänta på sin tur, men inte här. Kan man smita före så gör man det, kan man inte så gör man det ändå. Som häromdagen då jag gick in på KFC för att köpa mig en kaffe. Två kinnor tryckte sig före, men där gick de bet, inte tränger de sig framför mig inte!
En dag blev Mikael tyungen att hoppa jämfota över en tjej på trottoaren. Vi skulle precis möta två tjejer, då den enda plötsligt huka sig ner för att rätta till sin sko eller vad det var. Ska jag rätta till mitt skosnöre så stanna jag väl till vid kanten, eller hur bruka ni göra?
Detta prutande, tydligen hör det till kulturen. En diskution, en jobbig sådan!
Men allt detta är mycket intresant att studera när man går runt på gatorna. Man tänker på mycket som man aldrig tänkt på tidigare. 
Undra vad jag kommer att möta idag, då jag ska försöka leta rätt på det närmsta postkontoret för våran del? 

Kommentarer
Postat av: Anneli Hangzhou

Kulturkrockar till max...minst några varje dag. Efter några månadet här finns det inget som förvånar mig längre. Här är allt möjligt, inget är omöjligt.

2008-02-29 @ 10:58:50
Postat av: Robban

Jadu syster efter att varit där så vet jag att du inte ljuger.

2008-02-29 @ 13:57:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0