Vakna till fyrverkerier

Att somna till fyrverkerier och smällare har nu blivit lite av en vana de senaste två veckorna, men att vakna till det var något nytt. Mikael gav sig av vid 06-tiden, då kunde jag lungt somna om och njuta av tillvaron tills...................
Det smällde något så fruktansvärt utanför, så efter 45 min gav jag upp och steg upp. Det fortsatte över två timmar. Steg ut på balkongen och såg en kontors entré på andra sidan gatan som kan vara 5 x 5 meter, där låg drivor av rött papper från smällare.
Jag frågade vår vänliga receptionist om varför de smällde av en massa i dag på morgonen, han tittade trött på mig efter att inte ha sovit pga allt oljud på två veckor och sa: De firade att de började jobba eller mer sant, ännu en anledning till att få smälla ännu mer. Han bor ute i Pudong området ( där den stora flygplatsen oxå ligger), där bor många kineser så jag förstod hans trötta ögon. Med tanke på att vi tycker det ha varit otroloigt mycket, så är det nog inget mot var det har varit där. 
Jag trodde ju att de skulle sluta smälla efter dagens morgon dos, men inte, det mullra på som vanligt nu när det är kväll.
Även där Mikael jobbar hade de lagt av en ordentlig laddning raketer och smällare när dagens arbete började.
Jag tog mig till en Caerfour butik med tunnelbanan, förra gången trodde jag att jag skulle ge upp och aldrig handla där igen. Men man lär sig visst, det gick bättre idag. Visst är det en pers, men jag börja hitta bland hyllorna. Visst irrade jag runt i affären fem gånger och det hela tog väldigt lång tid, men ändå. Men en sak var en engångs grej, det var bland de första gångerna jag var där, då hittade jag ströbröd, men det var oxå första och sista gången jag lyckads med det. Jag irrade runt bland hyllorna idag igen efter de där smulorna men jag upp. Hittade vegetabiliskt magarin, jag blev så glad att jag kan börja baka så jag köpta två paket på en gång. Det var inpoterat så det var antagligen inte gratis, men vad sjutton.
Få nog ta tag i disken nu efter att ha stekt biffar och ätit ägg och sill macka. Att det kan vara så gott att äta sill när man är bland allt ris och ovanliga kryddor, det är helt otroligt vad man uppskatta konstiga saker här borta. Inte kunde jag ana att det var vår strykbräda som jag skulle sakna som första pryl här i kina. Den är hög, bred och stadig, allt annat än den vi införskaffade oss här. Det var en bra julklapp från Patrik och Jenny för något år sedan. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0