Brand!

Efter att jag skrivit det senaste inlägget om att Robban kommit välbehållen hit så förberedde jag mat tills Mikael skulle komma hem från Changzhou. Det var mycket trafik så det tog en stund, men när kl visade 20.40 steg han in genom dörren och jag skulle steka till köttet, lite grönsaker och göra färdigt potatismoset med stekt lök i.
Mikael tog över stekningen medans jag grejade med moset, och när han stod där vid spisen så rök det ganska bra. Men ja, ja tänkte vi. Gasspis och den lågan hade vi aldrig använt innan, då den kankse behöver eldas av?
Vi börjde äta och det luktade inte gott i lägenheten så vi vädrade hej vilt och sneglaade lite  mot spisen. Men efetr fjäde tuggan så tog jag hissen ner till repan och sa att de måste följa med upp och titta. Så gjorde en kille oxå, men med knappt ett ord engelska så sa han något som vi tolkade som att någon kommer snart. Ja ha, så vi satte oss ner och tog en tugga till då Mikael se att det  brinner mellan gasspisen och ugnen. Killarna fram med brandsläckaren och jag ner i repan igen. När jag kommer upp så är spisen täckt av ett vitt pulver och Mikael står med brandsläckaren i högsta hugg ifall inte branden lagt sig. Robban supotrar bredvid.
Så kommer gasingengören och den killen i repan som är kanon. De bara konstatera att gasen  redan är bruten (det gjorde killarna själva) och att spisenn skall bytats ut. De lyfter på spien och Mikael hittar en stor färgflaga (ca 10 x 10 cm), det var antagligen den som av någon anledning fattat eld och brunnit. En städerska torka lite förstrött av det värsta lagret pulver medans vi kunde äta färdigt, då var  maten inte varm längre.
Vilken tur att jag inte var själv hemma och lagade mat, man var inte så kaxig nu och hur hade man kännt sig om man varit själv? Tur att så inte var fallet. Vi ska få en ny spis som tur är, så änså länge får vi överleva med hjälp av micron och att äta ute.

Kommentarer
Postat av: Magnus & Ida

Tur att allt gick bra med er. Allt händer ju jenny ler. Theo och Casper hälsar med kramar

2008-02-18 @ 11:03:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0