Besök från Hangzhou

I lör f.m tog vi tunnelbanan ut till Shanghais södra tågstation för att möta Annelie och Jerry. Den tågsationen är nog bara ett par år gammal, jätte fräsch, mycket glaspartier, ljus och fint runt omkring. Det är annat än centralstationen som Mikael har åkt från när han åker till Cangzhou. I närheten och i det området skulle inte jag gå själv en mörk afton, känns väldigt skummt. Som en riktigt ruggig filmsekvens. Allt är slitet, grått, och smutsigt!
Vi tog en taxi till ett område på 200 000 kvm med bara outlet affärer. Kändes lite amerikanskt över det, vita fina byggnader, lugn miljö, lite träd, en lite bäck som slingrade sig igenom området (antagligen konstgjord men ändå). Det påstås att området skall bli 800 000 kvm till världsutställningen 2010. Vi orkade långt ifrån gå in i alla affärerna så undra hur det blir sen. Jag och Mikael spanade mest på allt fint som fanns, men Annelie hittade ett par fina sandaler i st 40 så hon slog gladeligen till med ett köp. Jerry köpte sitt livs snabbaste byxor, ett par Lamborgini.
Kvällen förgyllde vi på en trevlig resturang.
Söndagen blev lite mer shopping innan de tog tåget tillbaka till Hangzhou. Jag mådde inte så bra så jag intog sängen. Men efter en timmes sömn byttes sängen mot golvet i badrummet. Så vid ett flertal tillfällen var det bara att krypa ner på knä framför toan och köra buss;) Att man kan bli så utslagen?! Ok om man blir megadålig när man ätit från ett hål i väggen som finns i varje gathörn, men vi hade ju bara varit på bra ställen. Fatta inte vad det var som blev så fel, men nu är det borta och jag har åter börjat äta. Dock som en fotomodell men det ändra sig nog snabbt till mina vanliga skogshugga portioner.
Helt utmattad av den tillfälliga sjukdommen blev det inte lättare av att de brände av en ny salut med smällare. De började som vanligt på e.m. men när kl visade 23 så trodde vi att vi hamnat mitt i kriget igen. Och när kl visade 00 och det fortfarande var samma oväsen utanför stoppade jag in öronpropparna. Vi frågade en kille i repan om det kinesiska nyåret nu var avslutat, men det var det inte. Utan de sköt extra mycket igår kväll för att fira deras "gud". Under det kinesiska nyåret kan "guden" skänka dem rikedom så de försökte nog imponera på "guden" genom alla raketer och smällare. Skulle vara intresant och veta hur mycket fyrverkerier och smällare som smällts av under dessa dagar.
Har idag tittat in ett gigantsikt shoppingcentrum, super smidigt att ta sig dit för oss. Bara att gå till vår närmsta tunnelbanstation och åka tre hållplatser, så var man nästan utanför entrédörren. Jaja en liten bit fick man väl gå. 7 plan med bara affärer, rulltrappor hej vilt, en liten extra våning där och några trappor där. Så där kan man nog irra bort sig när shoppingnarkomanen får tag i en. Vi bara strosade runt och spanade in folk, ett intresant nöje som i alla storstäder. Många kineser är väldigt fint klädda, nästan alla tjer har stövlar med stilletklackar. Har aldrig sett så många stilletklackar i hela mitt liv som jag sett på dessa två veckor här i Shanghai. Och vissa ser ut som de kommit från djunglen och blivit dumpade här. Undra vilken kategori vi hamnart under? Mest uttittade kanske? För vi måste vara otroligt intresanta att titta på, särskilt min stiliga sambo, det är det många tjejer som förlorat ögonen på honom, det är så roligt att se!
Imorgon är det hjärtats sista lediga dag innan allvaret börja igen så då får jag försöka vara piggare än idag så vi kan upptäcka något nytt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0