Qinmin = Kinesisk "allahelgon"

På fredag är det helgdag och fabriken är stängd så Mikael är ledig. Lite påskledighet som Mikael sa.
Jag erbjöd sill och ägg, då var Mikaels komentar, håå köttbullar. Igår var jag ute och köpte färs så jag stekte köttbullar för att impa på mitt hjärta.
Qinmin är ungefär som våran allahelgon, de bränner dyra papper som ska bli pengar till de döda. Inte för att jag fatta vad de döda ska ha pengar till, men det är nog bra till något. Tro även att de pyntar sina gravar, ska nog förstöka ta sig till någon kyrkogård och se hur det ser ut.
Men framför allt så ska det bli skönt med en extra ledig dag tillsammans med sin älskling. Förhoppningsvis behöver han inte jobba denna helgen, det har han nog gjort varje helg hit in tills. Förra helgen satt han med statistik och svor och bad mig om hjälp, jag var ju den rätte att be om hjälp. För mig vad det bara en massa siffror i kolumner. Hade han frågat hur man trä en symaskin, då hade jag mer än järna hjälpt honom. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0