Åttonde gången gillt

Jag har behöft köpa nya glasögon länge, glasen är så repiga! När jag började kolla på nya i höstas hemma så skulle de kosta runt 4000 kr, då kom snåljåpen fram. Mikael hade hört talas om en glasögonmarknad här i Shanghai, så jag väntade.
Så efter bara någon vecka här nere gav vi oss av till stationsområdet och letade rätt på marknaden. Hade vi inte vetat vad vi skulle leta efter hade man aldrig gett sig in i det området och absolut inte nerför den trappan som ligger i en trång återvändsgränd, runt hörnet och ner i undergjorden.
Väl där så visste man inte vart man skulle börja, sååå otroligt många par bågar. Men efter att ha provat en hel massa så hittade vi varsit par som föll i smaken. Mikael fick göra synundersökning men där jag handlade så kollade de av mina gamla glas och gjorde en kopia av dem, kanon tänkte jag. Hon som gjorde jobbet kunde ingen engelska men innanför disken var det en kille som tolkade åt oss, vi antog ju att han jobbade där, men så var inte fallet upptäckte vi efter en stund när vi pratade på. Han var där och shoppade och var snäll och hjälpte oss. Mikael blev nöjd med sina glas, men jag tyckte det gungade lite. Men jag lydde Mikaels råd att prova dem ett tag, det kan ju vara lite ovant till en början. Fast  att jag tyckte bågarna var så snygga ijämförelse med mina gammla så svajade det lite för mycket för att vara bra.
Mamma hjälpte mig att få receptet från optiken hemma så vi gav oss dit igen, stängt pga nyårsfirande. Typiskt.
Åkte dit igen, då hade Robban kommit hit så han fick följa med ner i undergjorden där allt gunga lite när tunnelbanetågen kommer in på stationen.
Vi försökte förklara med hjälp av teckenspråket att dessa glas inte var bra utan att jag vill ha de som stod på pappret. Hon tjattrade på något på kinesiska som vi inte fattade ett ord av, men i jämte oss stod en tjej som översatte ett par ord. Expediten dillade något om att det inte var hennes fel, för mig spela det ingen roll vems fel det var utan att jag ville ha nya glas som jag skulle betala för. Efter lång tid blev det bestämt så.
Jag och Robban for dit på avtalad tid, tro ni de var färdiga då, o nej. De gick runt där och inte fatta jag vad de höll på med men tiden gick och jag började bli otålig. Hux flux började de göra synundersökning på en annan istället för att göra färdigt mina glasögon som de påbörjat. Då sa jag något på engelska och de verkade fatta det för då blev de färdiga. Men guu vad det gungade då. Hela havet storma kan man kalla det. Då var jag så trött på allt så jag tog dem, betalade och gick därifrån och lovade mig själv att aldrig gå till det ståndet.
Vi blev rekomenderade ett ställe så med nytt mod tog vi oss dig igen, med glasögonen och det handskrivna receptet. Expediten läste av de nya glasen och jag visade receptet, hon bara skakade på huvudet och skrev ned styrkan på de nya glasen. Det var nog inte en siffra som stämde, engelska pratade hon oxå. Beställde nya glas, det skulle ta ett par dagar pga att de fick beställa hem just de glasen, ingen fara bara det blir bra.
En solig måndag f.m. åkte jag och Kate dit, hon hade beställt ett par progresiva glasögon och när hon provade de så var det nog inte ett enda rätt. Mycket om och men så var vi färdiga i det båset och gick vidare till "mitt". Där var det ju bara att hämta dem, trodde jag. De var inte bra! Efter frågor, frågor och åter frågor så kom det fram när de läst av glasen att de förväxlat höger med vänster. Håååå
Dit igen, visst nu såg jag men inte kunde jag använda dem när jag var på pärlgruppen precis efter att jag hämtat dem.
Jag var bara så trött på allt som gällde glasögon, men så ville IT-teknikerna som var inne i Shanghai en dag dit och titta. Och när vi ändå skulle dit så tog jag med mina fina bågar med svjande glas i. De gjorde synundersökning och mätte glasen, det var rätt glas. Det enda de behövde göra var att vigda näskuddarna så att glasen kom lite lägre, kanon!
Men guu vilken tid allt har tagit, ca 7 veckor! Kankse jag skulle ha betalat 4000 kr och sluppit allt. Men nu funka allt fint och jag är super nöjd över mina nya snygga bågar. Fundera på ett par till, vill ha ett par röda. Få se om veckopengen räcker till det?

Kommentarer
Postat av: Anonym

De blev ju fina!! men 7 veckor.
Mamma

2008-04-02 @ 17:38:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0